Casa de vis a Reginei Maria de la Balcic


Căutăm linişte, căutăm relaxare, căutăm valurile mării care se sparg în stâncile tărmului, căutăm un paradis verde în care să ne încărcăm. Şi nu doar noi, ci din totdeauna oamenii au căutat…

Balcic-ul are o strânsă istorie legată de înteaga Dobroge, trecând prin creştinizare, năvăliri barbare şi migraţii. 

Dar cum de a ajuns micul “oraş alb” să fie “casa de vis” a Reginei Maria? 
Între anii 1913 – 1940 a aparţinut României, în urma celui de al doilea război balcanic, iar în 1940, Cadrilaterul, inclusiv Balcicul, a fost redobândit de Bulgaria. Regina Maria a descoperit Balcic-ul la insistentele pictorului Alexandru Satmari în 1924.
Regina era iubită în Balcic. I se spunea Sultana, vila sa semanând cu construcţiile musulmane, datorită turnului precum un minaret.

Tehna Juvah („Cuibul liniştit”) a fost construit de către Regina Maria în anii 1925 – 1927, după planurile unui arhitect român de origine turcă. Castelul, o vilă cu pereţi albi şi acoperişuri de tiglă rosie strajuite de un minaret, este construit de-a lungul a trei terase şi combină elemente ale stilului maur, stilului mediteraneean cu cel al caselor bulgăreşti. Este foarte aproape de mare, parcă pentru a auzi mai bine marea şi valurile care se sparg de stânci.

Grădina din jurul Castelului nu este o simplă gradină, ci un adevarat domeniu, întins pe un deal, domeniu pe care se mai află alte nouă clădiri, fiecare cu rolul său. Gradina are o zonă care imita celebrul labirint cretan, o altă zonă este Grădina lui Allah, cu alei pavate cu piatră adusă din Maroc, peste 3.000 de specii de plante şi o colectie de 250 de cactuşi.

“Tenha-Juva a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să fac din vis adevăr”

“doresc ca inima mea să fie asezată sub lespezile bisericii ce am clădit-o. În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima mea încât moartă chiar, aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu crini ce mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul frumuseţilor făurite de mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Si cum acolo se gaseste inima mea eu nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi de farmec cum a fost când eram în viaţă.”
Testamentul Reginei Maria scris la Tenka - Juvah, Balcic, 29 iunie 1933. 






















Popular posts from this blog

Rezervatia Comana