Cu trenul de la Oravita la Anina

Unul dintre cele mai frumoase trasee de cale ferata din Romania e pe cale de disparitie, desi traseul este de un potential turistic deosebit. CFR-ul si turismul, din pacate la noi, nu au legatura.




Desi gara din Oravita este prima gara construita din Romania (1847), nu impresioneaza la prima vedere, ba chiar te surprinde prin starea deplorabila in care se afla. Dar acum depinde la ce te uiti…









Traseul de la Oravita la Anina si retur, in schimb, este surprinzator… si nu ma refer doar la peisaj. 5 motive pentru care calatoria de aproximativ 4 ore dus-intors merita rabdarea:
  1. Peisajul – traseul este supranumit Semmeringul Banatean pentru ca se aseamana cu renumita cale ferata din Austria (subliniez… peisaj, in niciun caz nu ma refer la conditiile legate de confortul din vagoane).
  2. Este cea mai veche cale ferata din Romania (1848 – 1863). Vagoanele si locomotiva te transpun si ele in atmosfera Vintage - vagoanele au sobe in interior. 
  3. O alta particularitate a acestei cai ferate este data de curbele cu raza mica pe care aceasta le face. Iar acest lucru face ca doar anumite vagoane si locomotive sa poata sa circule pe acest traseu.
  4. Treci prin 13 tunele si peste 10 viaducte si printre multe culoare stancoase. Diferenta de nivel dintre Oravita si Anina este de 339 m iar distanta de doar 34 km.
  5. Aceasta cale ferata nu este electrificata si implicit locomotiva este diesel (din acest motiv merge asa incet). 






















Aninaeste o localitate miniera cu potential turistic neexploatat. Cele 3 vagoane ale trenului erau pline ochi de turisti romani si straini, iar strainii imediat ce vedeau o ruina industriala scoteau camerele si pozau tot ceea ce noua nu ni se pare decat o urma gri a comunismului industrial.

Micuta asezare care astazi poarta numele de Anina a luat nastere sub numele de Steierdorf in 1770, cand colonistii austrieci (din Steiermark)au creat aici primele exploatari miniere. Ulterior (in 1858) asezarea a fost redenumita dupa padurile de anin care o inconjurau. Cele mai importante obiective turistice din Anina sunt cele industriale:
  • centrala electrica (care are utilaja inca in stare de functionare si este inclusa in patrimoniul national)
  • cladiri cu arhitectura specifica pentru coloniile de mineri
  • blocurile incepute in perioada comunista, neterminate si parasite 
  • si nu in ultimul rand Putul I al minei Anina (inclus si el in patrimoniul national)
Activitatea miniera in Anina a incetat in 2006 in urma unui grav accident minier.

 




Ei bine, chiar daca calatoria cu trenul a durat 4 ore (dus-intors), a meritat. Am facut poze, am vorbit cu mecanicul de tren de la care am aflat informatii pretioase, am schimbat impresii cu alti calatori, ne-am jucat cu copiii din tren si am facut din aceasta calatorie o experienta fantastica.

Popular posts from this blog

Rezervatia Comana